Çin’in en büyük taksi ve özel şoförlü araç çağırma girişim Didi Chuxing (eski adı Didi Kuaidi) şimdi de şehir içi otobüs yolculuklarına el atıyor.

Şehir içi otobüs yolculukları için bilet satışı/rezervasyonu yeniliğini açıklayan Çinli girişim, bu özelliği mevcut uygulamasına entegre şekilde sunacak. Didi Chuxing, bu ay başında internetten araç kiralama lisansı almıştı ve araç tipi bakımından bu alana girmesi bekleniyordu.

Çin’de halk otobüsü pazarının hacmi 16 milyar dolar olarak belirtiliyor. Didi Bus adlı hizmetle artık Didi Chuxing kullanıcıları otobüs rotalarını görerek bilet alımı yapabilecek ama Didi Bus otobüsleri normal halk otobüsü ücretlerinden 3-5 kat daha pahalı olacak.

Didi Chuxing hali hazırda taksi çağırma, özel şoförlü araç çağırma, yolculuk paylaşımı gibi hizmetler sunuyordu. Otobüs bileti satışının ilk testleriyse WeChat uygulamasıyla Pekin ve Shenzhen’de yapılmıştı. 20-40 yaş arasındaki yolcularla yapılan testler yüzde 80 oranında kullanıcıları tutmayı başarmış ve her gün 1500 otobüs yolculuğunda Didi Bus kullanılmış.

Uber’e karşı ABD’de Lyft ile stratejik ortaklık yapan Didi Chuxing, Çin’de Uber’in açık ara önünde ancak iş modeli açısından da iki şirket arasında ciddi bir rekabet var. Söz konusu lisans Didi Chuxing’ avantaj sağlarken Didi Bus’ın şu anda yarım milyondan fazla kullanıcıya ulaştığı belirtiliyor.

Bu yeniliğin Didi Chuxing’in önemli kitleyle arasındaki sınırları da kaldıracağını düşünüyordum ama Didi Bus kullanımının normal otobüslerden daha pahalı olması bu yeni kullanıcı kazanımını tahmin ettiğim kadar artırmayabilir. Tabi Didi Chuxing’in en alt ekonomik grubu hedefleyip hedeflemediği de ayrı bir soru işareti.

Didi Bus’ın mevcut taşıma sistemini geliştirmek amacıyla yeni şehirlere de açılacağı paylaşılıyor. Uber’in bu konuda nasıl bir çıkış yapacağını ve benzer bir modelin İstanbul’a uyup uymayacağını da düşünmekten kendimi alamıyorum.