Hak arasında RTÜK olarak bilinen Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, 1994 yılında kurulmuş olup ülkemize hizmet vermeye devam etmektedir.

Yaklaşık çeyrek asırdır faaliyetlerini sürdüren bu kurum, adından da anlaşılacağı üzere radyo ve televizyon sektöründe yer almaktadır. Bu sektörde yer alan resmi ve tüze tüm kanalları denetlemek, gerektiğinde uyarmak – kısıtlamak ve hatta kapatmakla yetkilidir. Özerk ir kuruluş olan RTÜK, halktan gelen tepkileri ve şikayetleri de dikkate alarak halka birlikte çalışmaktadır diyebiliriz. Bunun için RTÜK şikâyet hattı oluşturulmuş olup birden fazla yolla buraya şikâyetlerde bulunmak mümkün olmaktadır. RTÜK şikâyet kanallarının neler olduğuna ve hangi amaca yönelik hizmet verdiğine dair tüm hususları biraz daha açarak detaylarıyla inceleyelim.

RTÜK’e Nasıl Şikayette Bulunabilirim?

RTÜK, halka verdiği hizmetler neticesinde kanalları daha dikkatli denetleme ve uygunsuz yayınlarını, kısıtlama ve kaldırma gibi işlemleri daha verimli bir şekilde yapabilmektedir. Örneğin içeriği uygunsuz olan bir yayın nedeniyle gelen şikayetler hemen RTÜK yetkililerini harekete geçirir ve bu nedenle kanala ceza gidebilir. Özellikle son yıllarda terör propagandaları ve ahlak dışı anların yaşandığı çeşitli programlar olmak üzere birçok konuda vatandaşları rahatsız eden uygunsuz yayınlar nedeniyle RTÜK’e çok sayıda şikayetler gitmiştir. Bu şikayetler RTÜK şikayet hattı olan ALO 178 (ya da 444 1 178), e-devlet Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Şikayet ve Beğeni Bildirimi veya RTÜK web sayfasında Bilgi > Şikayet/Beğenileriniz formu aracılığıyla yapılabilmektedir.

ALO 178 hattı, Mart 2006’da hizmet vermeye başlamış olup 7 / 24 ulaşılabilir bir durumda çalışmaktadır. Daha çok kanallarda yayınlanan diziler ve canlı yayın programları ile ilgili şikâyetlerin geldiği bu numaranın yanı sıra RTÜK’ün resmi web sitesinde Bilgi sayfasında yer alan Şikâyet / Beğenileriniz formu da bulunmaktadır. Burada yer alan formu eksiksiz ve tam olarak doldurmanız, şikâyette bulunacağınız yayınla ilgili en doğru incelemenin yapılabilmesi için son derece önemlidir. Bu nedenle Adı Soyadı ve E-Posta Adresi dışındaki diğer alanların tamamının doldurulması zorunlu tutulmaktadır. Burada yer alan RTÜK şikayet hattında en önemli alan Bildirim Türü alanı olmaktadır. Yayın ve reklamlarla ilgili bildirimleriniz için Yayınlar, Kaçak yayın ve enterferans gibi bildirimleriniz için Teknik ve son olarak da bu iki alan dışındaki diğer bildirimleriniz için Diğer kategorisini seçmelisiniz. Böylelikle şikayetiniz doğrudan ilgili birime ulaşır ve zaman kaybetmeden şikayetiniz incelenmeye başlar.

Alo 178 ve RTÜK şikayet/beğeni formunun yanı sıra RTÜK şikayet hattı için bir de e-devlette form bulunduğunu belirtmiştir. Birçok kamu kurumu çeşitli iletişim ve bilgilendirme kanallarını e-devlet üzerinden halka açmaya başladıktan sonra RTÜK de buna sessiz kalmadı ve şikayet ve beğeniler gibi geri bildirimler için e-devlette yerini aldı. Tıpkı resmi web sitesinde olduğu gibi e-devletteki RTÜK sayfasında da doldurulacak bir form ile RTÜK’e şikayet, öneri ve beğenide bulunabilirsiniz.